Kontrolling: A vállalatvezetők különösen értékelik, ha átláthatóan, „üzleti nyelven” látják el őket pénzügyi információkkal!

Kontrolling: A vállalatvezetők különösen értékelik, ha átláthatóan, „üzleti nyelven” látják el őket pénzügyi információkkal!

Mi is az a kontrolling?

A kontrolling a vállalati irányítás egyik kulcsfontosságú funkciója, amelynek célja a pénzügyi és működési folyamatok folyamatos nyomon követése, elemzése, valamint ezek alapján javaslatok megfogalmazása a vezetés számára. 

A kontrolling feladata dióhéjban az, hogy értékelje a vállalat teljesítményét a célokhoz (tervekhez) képest, átlássa a vállalat vagyoni helyzetét és a pénzügyi kockázatokat, és ezekről lényegre törően és érthető módon, „üzleti nyelven” tájékoztassa a vezetést

Ezzel párhuzamosan az üzleti-pénzügyi tervezés, valamint a folyamatok optimalizálása révén a kontrolling a jövőbeli kihívásokra való felkészülést és a hatékonyságnövelést is segíti.

Mikor válik szükségessé ez a funkció a vállalat életében?

Kontrollert általában akkor érdemes foglalkoztatni, vagy kontrolling tanácsadást igénybe venni, amikor a vállalat pénzügyi folyamatai olyan komplexitást érnek el, hogy azokat a cégvezetés már nem tudja dedikált kontrolling tevékenység nélkül átlátni. 

Általában a közepes és nagyvállalatoknál válik szükségessé egy kontroller teljes munkaidős foglalkoztatása, azonban a kiszervezett kontrolling segítségével lehetőség nyílik arra, hogy egy kisebb cég is rugalmasan, akár havi néhány órában részesüljön a kontrolling funkció nyújtotta előnyökben. 

Nagyobb vállalatoknál pedig jelentősebb erőforrásigényű projektek – mint amilyen új folyamatok vagy rendszerek bevezetése – során tud segíteni a kiszervezett kontrolling.

Milyen előnyökkel jár a kontrolling a cégvezetők számára?

A kontrolling nyújtotta előnyök mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a vállalatvezetők nyugodtabban és magabiztosabban – érzések helyett valós adatokból – irányíthassák a céget, hiszen a kontroller biztosítja a pénzügyi kontrollt és a stratégiai támogatást.

  1. Pénzügyi átláthatóság és pontosság: 

A kontroller garantálja, hogy a vállalat pénzügyi adatai pontosak és megbízhatóak legyenek. A hibás adatokat kiszűrve akár több rendszerből készít a menedzsment igényeire szabott, áttekinthető riportokat. Ez segíti a vezetőket abban, hogy tiszta képet kapjanak, és elkerüljék a hibás vagy hiányos információkon alapuló döntéseket.

  1. Stratégiai döntéshozatal támogatása: 

A kontroller elemzései és pénzügyi jelentései a múlt adatain túlmutatva segítenek a jövőbe tekinteni, ezáltal támogatják a stratégiai döntéshozatalt, és hogy a cég proaktívan készülhessen a piaci változásokra.

  1. Költséghatékonyság és eredményesség javítása: 

A kontroller folyamatosan elemzi a vállalat költségeit és pénzügyi folyamatait, és segít megtalálni a költségcsökkentési lehetőségeket. 

  1. Kockázatok minimalizálása: 

A kontroller fontos szerepet játszik a pénzügyi kockázatok azonosításában és kezelésében, így a vezetők a pénzügyi kockázatokat kontroll alatt tarthatják, és megfelelő kockázatkezelési intézkedéseket hozhatnak.

  1. Belső folyamatok optimalizálása: 

A vezetőknek bemutatott, kulcsfontosságú pénzügyi mutatók előállításához nélkülözhetetlen a pénzügyi folyamatok precíz és rendszerszintű működtetése. A kontroller segít azonosítani a pénzügyi és működési folyamatok gyenge pontjait, és javaslatokat tesz ezek javítására.

Érdemes megfontolni, hogy miként segítheti elő a kontrolling – mint a vállalati irányítás egyik kulcsfontosságú funkciója – az Ön vállalkozásában is az eredményességet és a fenntartható növekedést. 

Az iFinance-ben tapasztalt kontroller kollégáink rugalmasan állnak rendelkezésre, hogy az Ön cége is kihasználhassa a kontrolling funkció nyújtotta előnyöket.

Az alábbi linken bővebben is tájékozódhat az általunk nyújtott szolgáltatásról:

Következő blogcikkünkben bemutatjuk a kontrolling fő feladatait!