Mi is az a kontrolling?
A kontrolling a vállalati irányítás egyik kulcsfontosságú funkciója, amelynek célja a pénzügyi és működési folyamatok folyamatos nyomon követése, elemzése, valamint ezek alapján javaslatok megfogalmazása a vezetés számára.
A kontrolling feladata dióhéjban az, hogy értékelje a vállalat teljesítményét a célokhoz (tervekhez) képest, átlássa a vállalat vagyoni helyzetét és a pénzügyi kockázatokat, és ezekről lényegre törően és érthető módon, „üzleti nyelven” tájékoztassa a vezetést.
Ezzel párhuzamosan az üzleti-pénzügyi tervezés, valamint a folyamatok optimalizálása révén a kontrolling a jövőbeli kihívásokra való felkészülést és a hatékonyságnövelést is segíti.
Mikor válik szükségessé ez a funkció a vállalat életében?
Kontrollert általában akkor érdemes foglalkoztatni, vagy kontrolling tanácsadást igénybe venni, amikor a vállalat pénzügyi folyamatai olyan komplexitást érnek el, hogy azokat a cégvezetés már nem tudja dedikált kontrolling tevékenység nélkül átlátni.
Általában a közepes és nagyvállalatoknál válik szükségessé egy kontroller teljes munkaidős foglalkoztatása, azonban a kiszervezett kontrolling segítségével lehetőség nyílik arra, hogy egy kisebb cég is rugalmasan, akár havi néhány órában részesüljön a kontrolling funkció nyújtotta előnyökben.
Nagyobb vállalatoknál pedig jelentősebb erőforrásigényű projektek – mint amilyen új folyamatok vagy rendszerek bevezetése – során tud segíteni a kiszervezett kontrolling.
Milyen előnyökkel jár a kontrolling a cégvezetők számára?
A kontrolling nyújtotta előnyök mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a vállalatvezetők nyugodtabban és magabiztosabban – érzések helyett valós adatokból – irányíthassák a céget, hiszen a kontroller biztosítja a pénzügyi kontrollt és a stratégiai támogatást.
- Pénzügyi átláthatóság és pontosság:
A kontroller garantálja, hogy a vállalat pénzügyi adatai pontosak és megbízhatóak legyenek. A hibás adatokat kiszűrve akár több rendszerből készít a menedzsment igényeire szabott, áttekinthető riportokat. Ez segíti a vezetőket abban, hogy tiszta képet kapjanak, és elkerüljék a hibás vagy hiányos információkon alapuló döntéseket.
- Stratégiai döntéshozatal támogatása:
A kontroller elemzései és pénzügyi jelentései a múlt adatain túlmutatva segítenek a jövőbe tekinteni, ezáltal támogatják a stratégiai döntéshozatalt, és hogy a cég proaktívan készülhessen a piaci változásokra.
- Költséghatékonyság és eredményesség javítása:
A kontroller folyamatosan elemzi a vállalat költségeit és pénzügyi folyamatait, és segít megtalálni a költségcsökkentési lehetőségeket.
- Kockázatok minimalizálása:
A kontroller fontos szerepet játszik a pénzügyi kockázatok azonosításában és kezelésében, így a vezetők a pénzügyi kockázatokat kontroll alatt tarthatják, és megfelelő kockázatkezelési intézkedéseket hozhatnak.
- Belső folyamatok optimalizálása:
A vezetőknek bemutatott, kulcsfontosságú pénzügyi mutatók előállításához nélkülözhetetlen a pénzügyi folyamatok precíz és rendszerszintű működtetése. A kontroller segít azonosítani a pénzügyi és működési folyamatok gyenge pontjait, és javaslatokat tesz ezek javítására.
Érdemes megfontolni, hogy miként segítheti elő a kontrolling – mint a vállalati irányítás egyik kulcsfontosságú funkciója – az Ön vállalkozásában is az eredményességet és a fenntartható növekedést.
Az iFinance-ben tapasztalt kontroller kollégáink rugalmasan állnak rendelkezésre, hogy az Ön cége is kihasználhassa a kontrolling funkció nyújtotta előnyöket.
Az alábbi linken bővebben is tájékozódhat az általunk nyújtott szolgáltatásról:
Következő blogcikkünkben bemutatjuk a kontrolling fő feladatait!